• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

S

Sara7215

Gäst
Poäng: 0
För mig gick mitt UC ner idag från 5 % till 3,3 % då jag betalade ner mitt kreditkort i februari med 18000 kr nyttjandegraden gick ner från 51 % till 38 %.

Är så himla glad eftersom jag hade tänkt söka samlingslån genom Advisa i början av april då jag endast har två förfrågningar kvar som går ut i början av april och den sista försvinner i början av maj. :)

Frågan är bara hur mycket mer mitt UC kan gå ner när min näst sista förfrågan försvinner i början av april? Kan jag förvänta mig att den går ner till 2,5 %? Eller ska jag vänta till i början av maj och maximera mina chanser till ett samlingslån då UC:n kanske går ner till 0,9 %?

Om jag ska söka samlingslån i maj så måste jag amortera mer på kreditkortet nu i mars så att betyget förbättras i april. Jag kan hålla mig flyttade enda till maj, men jag vet inte riktigt om det kommer skilja så mycket i räntesatser om jag söker samlingslån med en förfrågan kvar?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Barajag

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 Januari 2018
Meddelanden
372
Mottagna reaktioner
354
Poäng
477
Med mitt betyg händer det ingenting, nu har det stått still på 0.9 i flera månader. Egentligen gör de inget, jag är klar med lån, men ändå, jag tror jag gått över till beroende av min uc istället för lån, haha :)
 

Nitro

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
27 Februari 2020
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
107
Poäng
297
Mitt droppade till 4,7 från 8,9 på minuc och kreddy men nu när jag kollar kreddy står det på 8,9 igen, någon som vet varför?
 

Snake

V.I.P
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2014
Meddelanden
404
Mottagna reaktioner
120
Poäng
297
Mitt droppade till 4,7 från 8,9 på minuc och kreddy men nu när jag kollar kreddy står det på 8,9 igen, någon som vet varför?
Kreddy kan fastna ibland logga ut och in ett antal gånger så brukar det komma rätt sen=)
 

Småland

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
10 Mars 2020
Meddelanden
158
Mottagna reaktioner
91
Poäng
257
Tjabba!

Hur mycket påverkar anmärkningar betyget? Har jobbat ner mitt betyg från (2016) 78% till idag, 5,3%

Jag har totalt haft 4 anmärkningar, en försvann i januari, en annan nu den 16.e mars. 21 april försvinner mina sista två anmärkningar.

Jag har två lån:
Bank Norwegian (UC) 38.000:-
Klarna (ej UC) 14.000

Inkomst: 360.000:-/år

Vad tror ni mitt UC-score kommer hamna på i slutet av April?
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
när jag loggade in var betyget uppdaterat 1,0 (2,3 förra månaden)
men krediterna var inte uppdaterade, men efter att ha klickat runt i appen och återigen tryckt på krediterna då visades dom uppdaterade siffrorna.

nu är frågan bara om jag ska söka lån nu eller vänta tills jag hamnar under 0,9 om det nu spelar någon större roll
jag skickade iväg en ansökan, betyget steg från 1,0 till 2,3
jag blev erbjuden ganska så bra ränta, runt 3,5% men med lönekrav tyvärr.

jag blev tyvärr uppringd av någon påstridig snubbe på Lendo som tvingade fram att han skulle skulle välja lånet åt mig istället för att jag som vanligt själv väljer på internet. nu står det att det ingår låneskyddsförsäkring i det som "jag har valt" till en kostnad av 8% är det idioten på Lendo som har kryssat för detta? jag vill ju inte ha den skiten...
 

erik23

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
739
Mottagna reaktioner
378
Poäng
487
jag skickade iväg en ansökan, betyget steg från 1,0 till 2,3
jag blev erbjuden ganska så bra ränta, runt 3,5% men med lönekrav tyvärr.

jag blev tyvärr uppringd av någon påstridig snubbe på Lendo som tvingade fram att han skulle skulle välja lånet åt mig istället för att jag som vanligt själv väljer på internet. nu står det att det ingår låneskyddsförsäkring i det som "jag har valt" till en kostnad av 8% är det idioten på Lendo som har kryssat för detta? jag vill ju inte ha den skiten...

”Ganska så bra ränta” du kan nog inte få så mycket bättre än 3,5% :).
Ja om inte du valde lånet själv så är det ju klart att det är han som kryssat i det åt dig.
Detta går ju såklart att ångra och ta bort om det inte har gått allt för lång tid.

vilken bank blev det och vilken ränta och belopp landade du på sen då ?
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
”Ganska så bra ränta” du kan nog inte få så mycket bättre än 3,5% :).
Ja om inte du valde lånet själv så är det ju klart att det är han som kryssat i det åt dig.
Detta går ju såklart att ångra och ta bort om det inte har gått allt för lång tid.

vilken bank blev det och vilken ränta och belopp landade du på sen då ?
jo jag hade nog fått ner räntan genom att vänta till nästa uppdatering eller tills deklarationen är klar. mina förutsättningar var ju ganska så dåliga just nu, hade 3ff, 50k utnyttjad kredit och underskott på strax under 80k.
jag hade 0,7 i betyg för två månader sedan och hade antagligen hamnat däromkring vid nästa uppdatering om inte ännu lägre då jag troligtvis kan kolla alla kreditkort till kommande uppdatering.
det ska ju gå att få ränta från 2,95%

förhoppningsvis så går banken att prata med, för någon "försäkring" accepterar jag inte.
 

erik23

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
739
Mottagna reaktioner
378
Poäng
487
jo jag hade nog fått ner räntan genom att vänta till nästa uppdatering eller tills deklarationen är klar. mina förutsättningar var ju ganska så dåliga just nu, hade 3ff, 50k utnyttjad kredit och underskott på strax under 80k.
jag hade 0,7 i betyg för två månader sedan och hade antagligen hamnat däromkring vid nästa uppdatering om inte ännu lägre då jag troligtvis kan kolla alla kreditkort till kommande uppdatering.
det ska ju gå att få ränta från 2,95%

förhoppningsvis så går banken att prata med, för någon "försäkring" accepterar jag inte.

vilka banker har ränta från 2,95%
Dem jag har sett börjar på runt 3,5% men är många banker jag inte har koll på såklart.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Hur många förfrågningar hade du när du sökte lånet? Vilket belopp, 350?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp